Referat generalforsamling 2014.

Referat Generalforsamling DTK kreds 5 d. 20 januar 2014, Referent Dorthe Skovborg

A)    Valg af dirigent,

valgt Vagn Andersen

B)    Valg af stemmetæller,
enstemmigt besluttet at stemme ved håndsoprækning.

C)    Formandens beretning om kredsens virksomhed.                                                                                           
Formands beretning 2013.
Så kom alle helskindet igennem året 2013, et år som skulle vise sig at blive noget turbulent år, ikke fordi vi er særlig overtroiske, men tallet 13` har bestemt ikke været året hvor kreds 5 har haft vind i håret.
Det har været et år med rigtig mange udfordringer og en del arbejde for hele bestyrelsen, hvor vi har måtte priorer og beslutte os for hvor/hvad der var vigtigst at bruge vores energi og kræfter på.

Ved sidste års generalforsamling blev der ændret på bestyrelses sammensætning ved konstitueringen, hvilket har været en af de direkte årsager til de mange udfordringer.
Der har været en del strukturerings opgaver som skulle udføres, dette arbejde blev hurtigt færdiggjort, blandt andet blev der udarbejdet en forretningsordne for bestyrelses arbejde i kreds 5 og ligeledes en for økonomidelen. Disse 2 forretningsordner vil i fremtiden danne grundlag for arbejdet i kreds 5 og de vil ved hver bestyrelse års start, blive gennemgået og tilrettet hvis der skulle være behov for dette. Der blev tillige lavet en ny ansvarsfordeling i bestyrelsen, sådan at arbejdsopgaverne kunne blive fordelt på hele bestyrelsen.

Det viste sig hurtigt at ambitions niveauet fra start af, var alt for højt og ligeledes viste det sig at man havde forskellige opfattelser af bestyrelses arbejde, hvilket var ved at tage pusten fra hele bestyrelsen.
Medio 2013 var sammenarbejdes problemerne blevet af en sådan størrelse at flertallet i bestyrelsen besluttede at indkalde til et møde med DTK`s kreds ansvarlige person. Roberth Reader deltog i mødet hvor de forskellige synspunkter blev fremlagt og luften blev grundigt renset.
Man besluttede enstemmigt at skrue ned for blusset, sådan at alle igen kunne følge med og vigtigst af alt, at få det sociale samvær til at fungere igen. Det blev samtidig påpeget at man altid skal huske på, at det er frivilligt arbejde som bliver udført og man skal acceptere og respektere den enkeltes formåen, kunnen og respektere de personlige meninger. Efterfølgende valgte flertallet at tilrette/ændre nogle pkt. i kreds 5`s forretningsordnen og ansvarsfordelingerne.
1. november valgte Rikke Møller at udtræde af Kreds 5`s bestyrelse, hvorefter Helle Gisbøll indtrådte i bestyrelsen i Rikkes resterende periode.

Af andre opgaver for bestyrelsen har der bl.a. været at vores hjemmeside som skal ændres så den bliver mere brugbar for alle medlemmer i kreds 5. Dorthe og Gitte deltog i DTK`s webundervisning på Fyn, her fik de adgang til det nye program som skal sikrer at alle kredse, racer og udvalg får en ensartethed.
Men den undervisning som blev givet er ikke tilstrækkelig, så for at vi kan få startet det godt nok op er det nødvendigt med mere hjælp fra DTK. Vi forventer at arbejdet omkring en ny hjemmeside starter op primo 2014 og med løbende til retning.

Som alle andre foreninger mærker vi også her i kreds 5 at det giver udfordringer at få nye medlemmer, men vi kan da heldigvis glæder os over at vi har nøjagtigt det samme antal medlemmer som ved sidste års start nemlig 148 personer.
Men det fortæller også bare, hvor vigtigt det er ikke at hvile på laurbær og at vi forsat har udfordringer.
Vi skal stadig finde de ressourcer, som er altafgørende for, at en forening som vores kan eksistere og vi er afhængige af at alle løfter i samlet flok.
Derfor er det glædeligt at kunne konstatere, at alle i bestyrelsen har valgt at stille op til genvalg. Det er meget positivt at trods de opgaver der ligger i jobbet, så kan alle se meningen med opgaverne og har lyst til at fortsætte.

Der har i 2013 været afholdt en række aktiviteter og som altid har tilslutningen været god.
På baggrund af de problemer som der har været i bestyrelsen har aktivitets niveauer dog været nedtonet en del, da bestyrelsen var enig om at det var vigtigt at få det sociale til at fungere. Det skal være sjovt at arbejde frivilligt.

Juleafslutning; man kalder det en tradition, når man har afholdt/gjort noget mere end to gange, så denne aften er nu gået hen og blevet en tradition og vi afsluttede netop året med dette sociale arrangement. Som altid deltog en masse medlemmer og kursister denne aften, hvor der bliver hygget med æbleskiver, gløgg, kaffe og julelotteri. Det er også denne aften vi uddeler vores vandrepokal til årets juniorhandler.
Og vores pakkespil giver anledning til en masse sjov når spillet er i gang.
Så denne tradition er nu en fast tradition på årets aktivitet kalender.

Lydighed;
der har i årets løb været afholdt to hold og begge hold har der været en god tilslutning. Tina og Shila har som altid øst velvilligt ud af deres viden.
Vi har i et helt år arbejdet på at finde en ny uddannelse for vores instruktører. Og nu i 2014 ser det endelig ud til at det lykkes. DTK er i gang med at udarbejde en ny uddannelse som er specielt målrettet for terrier. På ekstraordinært race/kreds møde blev vi oplyst om at den nye uddannelse vil komme til at koste ca. 5000 kr. pr. instruktør. Til sammenligning med den uddannelse vi selv havde været ude og finde til ca. 45.000 pr. person må det siges at være et rigtigt godt tilbud, samtidig med at man forhåbentlig kan få mange flere aktive træningspladser i DTK. Bestyrelsen har besluttet at vi vil uddanne en håndfuld nye instruktører og ligeledes få efteruddannet de gamle sådan at vi er med fremme på beatet.  
Det blev på et af de første møder aftalt at vores aktive instruktører skulle have ny beklædning, dette er stadig ikke indkøbt men beslutningen bliver fastholdt men udsat til vi ser hvor mange sæt vi har behov for (samlet indkøb)

Ringtræning; igen i år har der været mange kursister og den nye opdeling har netop vist, at der var et behov for at opdele efter handler/hunds erfaring, så vi forsætter med denne opdeling.
Den indendørs træning giver os nogle udfordringer i forhold til pladsen, så vi skal arbejde videre på at forbedrer os.
Der har også været en del udfordringer i forhold til vores udendørs ringtræning pga. små underjordiske pelsede væsner. Næstved kommune har ikke været særlig sammenarbejdes villige i denne sammenhæng, så vi søger efter nye områder til vores udendørstræning. Ligesom vi ønsker at kunne tilbyde ringtræning flere steder rundt omkring i kredsen. Dette er noget der bliver arbejdet videre på i 2014.

Trimme/klippe kurser: der har i 2013 været afholdt to kurser med trim og klip med stor succes og der er givet mange flotte tilbagemeldinger. En stor tak til alle de frivillige, som gav en hånd med, uden jer var det ikke muligt. Planen var at der skulle have været afholdt 3 kurser men netop med de udfordringer, som der har været i bestyrelsen, blev det kun til to kurser.
I 2014 har vi pt. Planlagt tre kurser, men hvis det viser sig at der er et større behov opretter vi flere.

Handler seminar:
vi havde valgt at forsøge os med en prof. Handler til at afholde et weekend seminar i 2013, for dem, som gerne ville lærer noget mere om hvordan man arbejde mere målrettet med sin hund i denne sport.
Vi valgte at se på det som en PR for vores kreds i stedet for den økonomiske del. Netop med baggrund af de mange positive tilbagemeldinger vi fik, har vi igen besluttet her i 2014 at afholde et nyt seminar med Hugo og igen vælger vi at se det som en PR.
 
Stande: vores ide om at profilerer vores arbejde med de unge på en stand i Hårlev har bestemt været en af de helt store oplevelser. Det har været meget positivt modtaget og især børene har været ivrige for at deltage i vores aktiviteter. Dette er noget som bestyrelsen ønsker at arb. videre med i 2014.

Barn og hund træning; for første gang havde vi i 2013 planlagt barn & hund træning. Dette tiltag har været godt modtaget i lokalt samfund og vi arbejder videre på at forbedrer tilbuddet. Der vil i 2014 blive en anden alders inddeling for at de får optimalt udbytte af kurset. Grundet den nye uddannelse som vores instruktører skal i gang med har vi valgt kun at lave et hold i 2014.

Barn og hund udstillingstræning; der har været afholdt 2 dage med denne træningsform og tilbagemeldingerne har været positive. Der har ikke været den store tilmelding til disse weekender, så vi har besluttet, at vi igen skal tilbyde vores unge, at de igen kan få deres egen træning. De giver nemlig udtryk for, at de savner deres træning og de skal også have muligheden for at kunne træne hele året for at forbedrer sig.
Et weekend kursus i lighed med det vi havde i 2012, kan så været noget man kunne tilbyde hvert andet år evt. i sammenarbejde med andre kredse.

Barn og hund hjemmeside ”juniorhandler”

Kreds 5 har nu i et år haft en hjemmeside specielt for den unge generation.
Denne side vil i løbet af 2014 blive intrigeret under selve hovedsiden, da mange har givet udtryk for at de havde svært ved at finde rundt og ligeledes mener vi det er vigtigt at holde folk på selve siden. Domænet vil blive bibeholdt men til andet formål.

Store bagedag: Vi måtte pga. sygdom aflyse vores store bagedag, men vi vil tilbyde det igen her i 2014 og eventuelt også at lave en dag for den ældre generation, da de også har vist stor interesse.

Sportræning: Vi har i 2013 arbejdet på at få sportræning op og kører og vi håber at vi meget snart kan få startet noget op. Det er lykkes os at finde egnede arealer for træning og vi skal have aftalerne endeligt på plads og så skal vi have fundet personer som vil stå for denne aktivitet.
Vi satser på at vi meget snart kan tilbyde denne aktivitet til kredsens medlemmer.

Flyball: Vi ønsker hele tiden at kunne tilbyde nye sportsaktiviteter til medlemmerne og Flyball er et af de helt nye tiltag. Bestyrelsen har indkøbt dummies og inden længe bliver der også indkøbt en komplet bane. Lige nu har vi udfordringen med hensyn til trænings lokaler/steder.
Planen er at denne aktivitet kan fungere som en form for selvtræning, da det er et team sport.
Det endelige oplæg vil komme til at fremgå af hjemmesiden når vi for alvor går i gang.

Med dette tilbageblik på DTK Kreds 5`s år 2013, vil jeg takke for alles indsats igennem sæsonen, alle er med til at gøre en forskel for andre. 1000 tak for det.

D)    Kasseren forelægger det af kredsbestyrelsen reviderede regnskab til godkendelse og meddelelse af ansvarsfrihed.
Regnskabet blev godkendt.
Kassereren forelægger det af kredsbestyrelsen reviderede regnskab til godkendelse og meddelelse af ansvarsfrihed.
Kasserer MV fremlægger årsregnskabet, som viser et driftsoverskud på 6.158,42 kr. i 2013.
Kreds 5’s likvide beholdninger ved udgangen af 2013 udgør 103.511,67 kr. hvoraf der på opsparingskontoen er et indestående på 81.217,59 kr. Formålet med opsparing er, på sigt at kunne investere i et nyt større klubhus. Kredsen vil da selv have lokale til diverse arrangementer samt langt bedre rammer for, at skabe socialt fællesskab.
Budget; Det på sidste års generalforsamling fremlagte budget har pga. de forskellige sammenarbejdes problemer vist sig ikke at holde! Derfor er det enstemmigt i bestyrelsen besluttet at man ikke fremover laver budgetter, men at man tilstræber at diverse aktiviteter og arrangementer, skal give mindre overskud eller som minimum balancere. Dog kan der være særlige hensyn i forbindelse med nye tiltag m.m. der gør det acceptabelt, at enkelte arrangementer kan fravige herfra.
Målet er ikke at vi skal være en rig klub- derfor er der i år ikke overført penge til vores opsparingskonto da vi står over for nogle inventeringer (flyball, ny træneruddannelse) som fremadrettet skal være til gavn for klubben.

E)    Planer for det fremtidige arbejde. Formanden redegjorde for at der i DTK barsles med en ringtræneruddanelse, samt at kreds 5 arbejder på at få ringtræning flere steder i kredsens område. Den ny lydighedsinstruktøruddannelse er endelig godkendt af DTKs hovedbestyrelse og kreds 5 planlægger at deres faste instruktører skal gennemføre den nye uddanelse. Kreds 5 arbejder på at få den nye hjemmeside op at stå og har besluttet at juniorsiden lægges ind under hovedsiden, på DTK nye server. Kredsen planlægger opstart af Flyball og de første materialer er indkøbt og resten under planlægning, således at medlemmerne snarest kan komme i gang med træningen. Flyball vil komme til at køre som selvtræning, da det er en holdsport. Sportræning, der er fundet egnede arealer, men der arbejdes på at finde flere egnede områder, så det kan starte op i 2014. Generelt vil kredsen være opsøgende på at få kontakt med flere personer, som vil være interesserede i at stå for enkeltarrangementer, eller bestemte områder såsom sporarbejde el. lign, uden at disse personer involveres i selve bestyrelsesarbejdet.

F)    Indkomne forslag,
der er modtaget opstlling af en kandidat til bestyrelsen, Dorthe Skovborg

G)    Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter,
på valg er Susie Johansen og Susanne Holm som begge modtager genvalg. Begge blev genvalgt.
Der blev valgt to suppleanter for en etårig periode, Helle Gisbøl og Pia Sørvin Sørensen

Bestyrelsen konstituerede sig efterfølgende som følger.
Formand Gitte Thornsen
Næstformand Dorthe Skovborg
Kasserer Michelle Teresia Vienberg
Susanne Holm
Susie Johansen
1.    suppleant Helle Gisbøl 2. suppleant Pia Sørvin Sørensen

H)    Valg af en revisor for en 2årig periode samt 1 suppleant.
Revisor Per Johansson blev genvalgt og revisorsuppleant Bjarne Jacobsen blev ligeledes genvalgt.

I)    Lad os så få noget mad og kage på bordet ;-)