Generalforsamling DTK kreds 5 mandag d. 18. januar 2016.
Referent, Dorthe Skovborg.
a) Valg af dirigent.
Bestyrelsen foreslog Vagn Andersen, som blev valgt.
b) Valg af stemmetællere.
Ole Nielsen og Dan Jensen blev valgt.
c) Kredsformandens beretning om kredsens virksomhed.
2015 har været et år med fart på her i Kreds 5 - men jeg har lovet at fatte mig i korthed, hvilket ikke er en let opgave som formand i så aktiv en Kreds som kreds 5.
Vi er utrolig stolte og glade for at kunne konstatere, at den nye strategi som DTK søsatte i 2014, også har haft sin virkning her i Kreds 5.
Vi har fået vendt medlemsnedgang til fremgang, vi havde pr. 31. december 2014 et medlemstal på 148 personer imod 179 personer pr. 31. december 2015.
Det er selvfølelig ikke kun strategien, men også den indsats der er ydet i vores kreds, hvor vi har det sociale i højsædet (juleafslutning, nytårskur, sommerafslutning) men ikke mindst det at vi altid har tid til en kop kaffe. Ligeledes er den massive opbakning vi har fra alle vores medlemmer, et kæmpe aktiv som man ikke bare automatisk får foræret i dagens Danmark.
Men vi har i bestyrelsen ikke tænkt os at hvile på laurbærrene; der skal stadig arbejdes på at fastholde denne fremgang vi ser, der skal forsat udvikles og arbejdes hårdt på dette… og rigtigt positivt at vi oplever, at flere og flere melder sig for at yde og ikke kun nyde.
Men ingen glæde uden lidt skår i kanten:
Man kan jo som bekendt ikke være enige med alle og her i Kreds 5 har vi heldigvis den evne at give plads til forskelligheder og udvise en respekt for den enkeltes kunnen og indsats. Dog kan det ind imellem være lidt op af bakke, når en super aktiv og engageret bestyrelse, som investerer en meget stor del af deres sparsomme fritid på klubben, skal lægge øre til at blive kaldt ”en dårlig bestyrelse og ydermere blive beskyldt for ikke at følge kredsvedtægterne” til dette må jeg bare gøre opmærksom på, at det er frivilligt arbejde som bliver udført i kredsen og at medlemmerne altid er velkommen til at byde ind og tilbyde deres hjælp.
Heldigvis er dette ikke hverdagskost, for så tror jeg ikke, vi ville opleve den store fremgang, stigende aktivitets niveau og stigende medlemstal.
Derfor ønsker jeg her igennem at rette en kæmpe stor tak til alle frivillige i Kreds 5 for jeres lyst til at stille jeres viden og sparsomme fritid til rådighed til stor glæde for alle vores medlemmer.
Ligeledes en stor tak til alle vores medlemmer for den støtte, tillid og opbakning som i viser kreds 5`s bestyrelse uden alle jer ville kreds 5 ikke være, hvad den er!
- endnu et bevis på at det lønner sig at løfte i flok.
Lidt om aktiviteterne i 2015…
Lydighed: (der har været afholdt tre hold: forår, sommer og efterår) men stadig ikke mulighed for indendørs trænings faciliteter.
Ringtræning: vi ser stadig en stigende søgning til vores træning, hvilket har betydet en lidt anderledes opdeling af trænings tider, hvilket er blevet meget positivt modtaget.
Trim/klip: efter et år (2014), hvor der ikke var den helt store søgning til vores kurser fik vi vendt så vi i 2015 igen har en stigende interesse for disse kurser.
Spor: det har vist sig at være lidt op af bakke mht til at få gang i vores sportræning. Ole, Jørgen og Susse har lagt et stort arbejde i det, men ind til nu er det med et lille deltager antal. Men lad os se, hvad 2016 bringer; der er planlagt nogle nye tiltag.
Meningsfuld leg: 2015 valgte vi at gribe lidt anderledes an; denne gang som en workshop, hvilket gav en meget stor søgning. Sjovt at opleve den store kreativitet som deltagerne kunne byde ind med - og alle tog hjem med trætte hunde, som var godt og grundigt mættet af de mange aktiviteter.
Nyheder i 2015:
Vi fik søsat to helt nye tilbud til DTK medlemmer;
RotteRæs:
Efter et års arbejde med at udvikle en ny hundesport, var vi utrolig glade og stolte over, at vi for første gang i september kunne præsentere DTK`s medlemmer for RotteRæs.
En super sjov og anderledes måde at aktivere sine hunde på, en aktivitet som bestemt er kommet for at blive og videreudviklet.
Vi har overdraget den beskrivelse af sporten inc. Oplæg og regler til DTK`s HS udvalg og vi ser frem til at andre kredse tager ideen til sig, så vi på længere sigt evt kunne afholde konkurrencer i denne disciplin.
Lure coursing:
Vi modtog i starten af 2015, et tilbud fra Team Glen-footprints fra Holland, om, at de ville komme til DK og lave en Lure Coursing dag for Kreds 5.
Der var 30 hunde tilmeldt, fordelt på 13 racer, en super dag med fart på og hvor vi fik en god pressedækning i aviserne.
Efter mange opfordringer fra medlemmer har vi i bestyrelsen taget en beslutning om at investere i en komplet bane (total pris ca. 35.000 kr.). En stor investering, men med en rigtig god mulighed for en anderledes aktivitet i vores kreds.
Hjemmeside:
Endelig blev der fundet på en mere holdbar løsning i 2015 for en ny hjemmeside. Nemmere at arbejde med og med plads til forbedringer. Lidt udfordringer men det bliver rettet til efterhånden som problemer opstår.
Alle er velkommen til at fremkomme med ideer også til forbedringer…
Der blev i forbindelse med opstarten af arbejdet med den nye hjemmeside indkøbt et stk. computer til kredsen (hos formand). Dette gør det nemmere at holde tingene adskilt og samtidig vil det engang i fremtiden være nemmere at overlevere kreds 5`s data til ny bestyrelse.
Foredrag.
Vi havde planlagt et foredrag kun for opdrættere her i december, men desværere har vi været nødsaget til at aflyse dette pga sygdom hos udbyder.
Rigtigt ærgerligt da vi havde et meget højt tilmeldingsantal, men vi har aftalt med udbyder at vi forsøger igen til efteråret.
d) Kassereren forelægger det af kredsbestyrelsen reviderede regnskab til godkendelse og meddelelse af ansvarsfrihed.
Kasserer PS fremlægger det af kredsbestyrelsen reviderede regnskab til godkendelse og meddelelse af ansvarsfrihed. Årsregnskabet viser et overskud på 22.356,20 kr. i 2015. Kreds 5’s likvide beholdninger ved udgangen af 2015 udgør 110.179,40 kr. hvoraf der på opsparingskontoen er et indestående på 60.495,46 kr. Foruden målet om at investere i et nyt og større klubhus til gavn for det sociale fællesskab, forventes en større udskrivning til indkøb af udstyr til ny aktivitet i 2016. Regnskabet blev godkendt.
e) Planer for kredsens fremtidige arbejde herunder budget.
Nyt år og nye/flere opgaver er nødvendigt, for at vi kan fastholde/ øge vores fremgang af medlemmer! – dette kræver flere frivillige, derfor vil vi bestræbe os på at have mere fokus på vores mange frivillige.
Vi oplever en meget stor opbakning og interesse for at blive frivillig her i kreds 5, hvilket vi er utrolig glade for da vi har brug for de mange hænder.
Medlemmerne ønsker at bidrage med det de hver især har overskuddet til! – vi hører og oplever at vores medlemmer med stolthed siger ”jeg er medlem af Kreds 5” eller ”jeg træner selvfølelig hos Kreds 5”
- stor tak for de ord, det varmer og giver lysten til mere…
Vi vil i 2016 arbejde meget målrettet på at tiltrække flere frivillige, fordi man på papiret tilhører en bestemt kreds er dette ikke ensbetydende med, at man ikke både kan deltage eller undervise i andre.
Kald det bare en værge kampagne! – men vi ser det som en videreudvikling og styrkelse for vores klub DTK, at vi på tværs af racer og kredse får en masse skibe søsat…
”Tænk hvis det en dag bliver muligt for DTK`s medlemmer, at de skal til at vælge”…
I DTK Kreds 5 ønsker vi kun, at tilbyde en høj kvalificeret og viden baseret undervisning til vores mange kursister, derfor er det vigtigt at vi sørger for at rammerne er til stede, sådan at vores frivillige får muligheden for at kunne udvikle og udfylde dem.
Vi skal tilbyde dem den uddannelse, kurser og udstyr, som der er brug for, sådan at de hele tiden er med helt fremme på beatet mht.; nyeste viden, teknikker indenfor deres områder.
”Det går stærkt i hundeverden”.
Vi opfordre derfor alle til:
Planelagte aktiviteter.
Dette er ikke en færdig redegørelse for alle vores aktiviteter i kreds 5 men en kort breafing om det vi har planlagt indtil nu, men tro os der kommer meget mere. Så vi opfordre til at i holder et vågent øje med vores nye hjemmeside som der stadig arbejdes på og vil blive opdateret løbende.
LydighedI 2016 er der igen planlagt tre hold med lydighedstræning og vi er utrolig glade for at vi kan udvide vores trænerstab med endnu en instruktør nemlig Ditte Elin ”velkommen til, vi ser frem til sammenarbejdet”.
Der arbejdet pt. på lidt nye tiltag i vores træning, men meget mere om dette inde på vores hjemmeside når alt er på plads.
Spor.
Vi har udfordringer mht. sporarealer som meget gerne skulle komme på plads så vi får bedre betingelser for denne sport.
Rotteræs.
Her og nu ser det ud til at vi har fundet en midlertidig løsning på vores lokaliteter for denne aktivitet.
En aktivitet som vi venter os meget af i 2016-17.
Lure coursing.
Vi har netop modtaget meddelelsen om at vores spec. byggede bane er blevet færdig og afprøvet i Holland, så inden længe skal vi i gang med at uddanne en håndfuld lurefører.
Vi håber at kunne starte denne aktivitet i for sommeren (måske før).
Ringtræningen.
Vil forsætte som på nuværende bortset fra at vi i sommerhalvåret igen vil tilbyde vores ungdom at de kan få deres juniorhandling tilbage.
Terrier match.
Afholdt for første gang i år! – rigtig mange positive tilbagemeldinger…
Så planlægning for endnu en match er ved at tage form.
Hjemmeside.
Vi har netop fået vores nye hjemmeside i luften… der arbejdes videre på den. Så hold godt øje med den da der hele tiden sker nyt og det vil da være ærgerligt hvis i skulle gå glip af noget nyt og spændende.
f) Indkommende forslag (pr. 01. december 2015 var indkommet 7 forslag).
Bestyrelses kandidater:
Dorthe Skovborg (modtager genvalg)
Susie Johansson (modtager genvalg)
Susanne Holm (modtager genvalg).
Kandidater til suppleantposter:
Helle Gisbøll (genopstiller)
Tinne Hansen(genopstiller)
Revisor og revisorsuppleant;
Per Johansson (modtager genvalg)
Bjarne Jacobsen (modtager genvalg).
g) Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter blev.
Bestyrelsen
Dorthe Skovborg, valgt.
Susie Johansson, valgt.
Susanne Holm, valgt.
Bestyrelses suppleanter:
Helle Gisbøll, valgt.
Tinne Hansen, valgt.
h) Valg af revisor og revisorsuppleant for 2 år.
Per Johansson, valgt som revisor.
Bjarne Jacobsen, valgt som suppleant.
i) Eventuelt.
Robert Raeder tildelte sølvnålen til Gitte Thornsen og Tina Lindblad og takkede dem begge for den store indsats de begge har ydet for Dansk Terrier Klub gennem mange år.
Efterfølgende bød kredsen de ca. 30 fremmødte på valgflæsk.
© 2025 Dansk Terrier Klub. All rights reserved.